Inspelen op zelfregulerend leren

Met het portfolio geven we de leerling, ouder en leerkracht een omgeving om persoonlijke en leerontwikkeling te delen en hierop te reflecteren. Zo ontstaat er een beeld waar de leerling moeite mee heeft, wat hij leuk vindt en waar hij graag hulp bij zou willen. De leerkracht en ouders ondersteunen de leerling binnen dit proces.

Het portfolio is ook een plek waar een leerling deelt waar hij/zij graag beter in zou worden. Je kan de leerling dan helpen met het stellen van doelen om dit te bereiken.

Je kan het portfolio op verschillende manier inzetten. We willen jou hierbij helpen door een aantal populaire werkvormen te delen.

Van papieren naar digitaal en interactief portfolio 

Waar je eerder als leerling (en ouders) alle werkjes opspaarde, mee naar huis nam en ze uiteindelijk in een doos verdwijnen kan je deze nu toevoegen aan je portfolio. Je kan als leerkracht of ouder ook een reactie of feedback geven op het verzorgde werkje. Zo ontstaat er door de jaren heen een verzameling van werkjes van het kind. De werkjes laten de resultaten van de ontwikkeling zien en zijn een mooie aanvulling op het traditionele rapport. 

Licht uit wat goed gaat of waar je extra aandacht voor wil vragen 

Het portfolio kan je gebruiken als een plek waar een leerling kan aangeven waar ze extra hulp bij zou willen. Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Ook als ouder of leerkracht kan je aangeven waarvan jij ziet dat er extra aandacht naartoe moet. Als je bijvoorbeeld merkt dat een leerling moeite heeft met taal of misschien wel een gedragsuitdaging dan is het portfolio een mooie plek om deze afspraken doelgericht vast te leggen. De leerling verzamelt bewijslast om aan de leerkracht en de ouders te laten zien dat er aan het doel wordt gewerkt. De leerkracht en ouders kunnen de leerling motiveren en ondersteunen om te verbeteren.

Werk samen aan groepsdoelen

Het kan leuk zijn om de leerlingen in je klas iedere week een groepsdoel mee te geven zoals; wat was het lekkerste wat je hebt gegeten deze week en waarom? Vertel iets over je huisdier? Heb je een hobby? Kinderen delen dit op hun tijdlijn en kunnen hier bijvoorbeeld iets over vertellen in de klas.

Een andere aanpak kan zijn dat je projectmatig een groepsdoel uitzet. Zoals; schrijf deze week een gedicht over de natuur.

Creëer je eigen tijdlijn

De nieuwe doelenbibliotheek maakt het mogelijk om als klas of als school een eigen leerlijn in te richten met doelen. Misschien een leerlijn over samenwerken, presenteren of gezond eten. Als je een eigen leerlijn met leerdoelen hebt aangemaakt kan je ze hergebruiken binnen de school.