Kleine communicatie werkt!

Voor de meeste scholen die Social Schools (gaan) gebruiken verzorgen wij teamworkshops. Wat we tijdens de workshops willen overbrengen is hoe oudercommunicatie een bijdrage levert in het behalen van de strategische doelen van een school.

“Ouders, leraren en kinderen samen laten werken aan een kwalitatief en inspirerend leerproces”.

Hoe doe je dat en hoe ondersteunt Social Schools hierin?

Het leuke van een workshop is dat je direct feedback krijgt van de leraren. Leraren zijn eerlijk, dat is prettig. Een terugkerend item is dat oudercommunicatie gaat over het kind. Dat het kind altijd centraal moet staan in de communicatie met ouders, dan krijgt het waarde. Hoe belangrijk zijn ouders bijvoorbeeld in het leerproces van een kind? Hier zijn al heel wat onderzoeken aan gewijd.

Desforges & Abouchaar (2003) geven het volgende aan in een onderzoek:

“er bestaat een relatie tussen leerprestaties en de invloed van ouders. Het schoolsucces van een 7 jarig kind wordt voor 29 procent bepaald door de ouders en voor 5 procent door school”.

Maar hoe ontstaat die waarde dan? Hoe kan ik hier als school, leraar of ouder aan bijdragen? Ook hier wordt veel onderzoek naar gedaan. Amerika loopt hierin absoluut voorop. Recentelijk stond er een interessant artikel in The NewYork Times. De kern van de boodschap is;

Kleine vormen van school en klas communicatie kunnen een grote impact hebben op het welzijn van het kind en de familie.

Kleine vormen van schoolcommunicatie zie je op Social Schools iedere dag voorbij komen. Je geeft ouders informatie om hun kind te kunnen helpen met schoolse zaken (waar wordt aan gewerkt, welke activiteiten zijn er de komende week,...) , hun kind te kunnen complimenteren met successen, om mee te leven. De ouderbetrokkenheid groeit door het gebruik van Social Schools. 

 


Benieuwd wat Social Schools kan betekenen voor de communicatie naar ouders en hun betrokkenheid bij school? Wij vertellen het je graag!


Comment