Communicatie in de driehoek ouder-kind-school
Tot nu toe richtten we ons met Social Schools vooral op communicatie binnen de groepen; de klassen, leerkrachtengroep, ouderraad etc. Veel scholen vroegen ons of we ook konden inzoomen op communicatie op leerlingniveau.
Waarom?
Het onderwijs wordt steeds individualistischer, en er komt steeds meer aandacht voor het belang van een goede samenwerking van thuis, school en leerling. Daarnaast zijn er ook veel onderwijzers die pleiten voor meer aandacht voor de individuele talenten en interesses van kinderen.
We hebben sessies georganiseerd met leerkrachten, directeuren, kennispartners om de wensen voor communicatie op leerlingniveau duidelijk te krijgen. Inmiddels hebben we een duidelijk beeld en willen we dit graag met jullie delen in de vorm van het ontwerp voor onze leerlingpagina's, die we in het najaar zullen introduceren!
De leerlingpagina in een notendop
Onze leerlingpagina's bestaan uit een aantal onderdelen, die allemaal een aspect van de communicatie in de driehoek ouder-leerling-school beslaan:
Het werkblad
Het werkblad is de plek waar leerlingen, ouders en leerkrachten communiceren over het leren van het kind. Samen kunnen doelen gesteld worden, waarover op het werkblad berichten gedeeld kunnen worden om te reflecteren op de voortgang.
Portfolio
In het portfolio is de leerling de baas. Hier deelt hij/zij wat hij wil; wat hij leuk of interessant vind, of goed in is. Berichten uit het werkblad die de leerling het meest aanspreken kunnen in het portfolio worden gedeeld door de leerling.
leervoortgang
Naast de individuele doelen blijven cijfers natuurlijk een belangrijke rol spelen, die ook gecommuniceerd worden met de betrokkenen. Deel schoolrapporten en leervoortgang met ouders en/of leerlingen.
Chat
In de chat kunnen snelle praktische zaken besproken worden die niet op het werkblad thuishoren. Is een kind zijn rugtas vergeten, of wordt een kind door iemand anders opgehaald? Je communiceert supersnel via de chat. Kies eenvoudig met welke betrokkene je wilt chatten.
Klik op de afbeelding voor een tour
door de leerlingpagina's
Geen leerlingvolgsysteem
Wordt Social Schools nu een leerlingvolgsysteem? Nee! Onze missie met de leerlingpagina's is om de samenwerking tussen ouder, leerling en school te helpen verbeteren door goede communicatiemiddelen in deze driehoek. Wij geloven dat ons werkblad en portfolio goed kunnen helpen om het gesprek over en met de leerling in deze driehoek te faciliteren, we hebben niet de ambitie om een leerlingvolgsysteem te worden.
Roadmap
We lanceren het leerlingportfolio in stappen. Zo kan je als school, leerling en ouder stap voor stap meegroeien. We zullen jullie hierin begeleiden.
Onze roadmap zie je hier beneden!
EIND 2016
berichten delen op het werkblad
In de eerste versie kun je berichten delen op het werkblad van leerlingen.
Begin 2017
doelen en categoriën
Maak doelen aan en koppel berichten aan doelen. Doelen kun je indelen in categorien zoals rekenen, aardrijkskunde etc.
begin 2017
Leervoortgang en Rapporten
Deel rapporten en leervoortgang met de leden van de leerlingpagina
MEDIO 2017
Portfolio en chat
Leerlingen kunnen berichten uit hun werkblad delen in hun eigen portfolio. Stuur eenvoudig chat-berichten naar bijvoorbeeld de ouders van een leerling, of met de leerkrachten onderling.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling van de leerlingpagina's? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!